Een handreiking voor het opstellen van beleid voor digitale buitenreclame.
Steeds meer worden we geconfronteerd door de aanwezigheid van digitale reclame in de buitenruimte. Logisch, want deze vorm van reclame heeft vele voordelen voor adverteerders, exploitanten, maar ook gemeenten. Er zijn al vele vormen bekend, zoals billboards, 2m2-vitrines, reclamemasten langs de snelweg en outdoor beeldschermen aan gevels. Ook in Friesland neemt het aantal uitingen toe. De technische mogelijkheden blijven zich ontwikkelen, waarbij vooral een verschuiving plaats vindt van zenden naar interactie. Dus meer gericht op direct contact met de voorbijganger.
Gemeenten kunnen hiervoor beleid opstellen met een visie en richtlijnen voor digitale buitenreclame. Bij het opstellen van reclamebeleid is het de kunst om een juiste balans te vinden tussen behoud en verbetering van de kwaliteit van de openbare ruimte èn voldoende presentatieruimte voor ondernemers.
Hiervoor heeft de Federatie Ruimtelijke Kwaliteit de handreiking ‘De Flitsende Stad’ opgesteld. Deze handreiking vormt geen blauwdruk, maar geeft wel aanbevelingen en richting aan structuur voor beleid over dit onderwerp. Hiermee is het een leidraad voor gemeenten bij het opstellen van reclamebeleid voor digitale buitenreclame.
Download hier de publicatie.